Schitterende recensie van 210th.com over ‘Aandacht voor seks’

Astrid Kremers_LIJN_01_2600x10px Hoog

Auteur van het boek “Aandacht voor seks” is NVVS Seksuoloog Astrid Kremers. De toevoeging NVVS geeft aan dat zij in het reguliere segment van de zorgsector werkzaam is. In het voorwoord van haar boek besteedt ze daar aandacht aan. In feite een vorm van rekenschap geven. Aan de andere kant is het ook wel goed te benadrukken dat ze niet behoort tot de groep, al dan niet officieel gekwalificeerde, alternatieve genezers en dergelijke. Wie haar wat beter wil leren kennen, kan dat doen door een eerder verschenen vraaggesprek met haar te lezen, dat ik met haar had. Dat is hier te vinden. Lezers van De Telegraaf zullen mogelijk het één en ander uit het boek herkennen, daar de teksten grotendeels eerder zijn verschenen in de katern “Vrouw” van deze krant. Maar wel uitgespreid over een periode van vier jaar. Je zou dus kunnen spreken van verzamelde werken en daarmee heb je een compleet pakket aan onderwerpen, achtergronden, besprekingen en tips in handen rondom het thema erotiek.

Boek

Het boek “Aandacht voor seks” verschijnt als paperback, is maar liefst 236 pagina’s dik en bevat 55 hoofdstukken. Wie het wil bestellen kan o.a. hier terecht. Voorop de kaft is een foto van twee aardbeien afgedrukt, die zo hun betekenis hebben. Uiteraard zijn ze rood, de kleur van de liefde en hartvormig. Maar er is meer aan deze afbeelding te ontdekken. Dat wordt nader in het boek uitgelegd en die uitleg vormt in feite de leidraad in het gehele boek. Seks gaat nog meer om de aandacht voor elkaar, dan om de seks zelf. Wie dat beseft en in praktijk brengt heeft de weg naar een beter liefdesspel gevonden.

Van passie naar tevreden

Ondanks het bescheiden formaat van het boek, is er veel te lezen. En dat in een toegankelijke schrijfstijl. Je voelt je min of meer persoonlijk aangesproken. Zonder al te amicaal te worden schetst ze een beeld van hoe het de meeste mensen op seksueel gebied vergaat in hun leven. Wie herkent het niet, dat een onstuimig begin verzandt? Van passie naar tevreden. Tot zo ver is er niets aan de hand. Maar wat als erotiek een sleur wordt of helemaal naar de achtergrond is opgeschoven? Of dat de één verlangt naar meer en de ander het allemaal wel best vindt? Astrid windt er geen doekjes om, legt uit en verklaart. Maar geeft ook aan hoe het anders zou kunnen. Met theorie , maar ook met zeer praktische tips, die eenvoudig uitvoerbaar zijn. Wat dat betreft is geeft ze er blijk van dat ze niet moeilijk doet, waar het gemakkelijk kàn!

Kaders

Handig is de opmaak van de pagina’s van het boek. De indeling is zo dat er her en der ruimte is gemaakt voor kaders, waarin zich een tekst bevindt, die refereert aan het zojuist gelezene. Daardoor is het eenvoudig om terug te vinden, waarover je zojuist hebt gelezen en denkt: “hé, waar stond dat ook alweer?” Zo is er een hoofdstuk dat “The Love Room” heet. Het handelt over de slaapkamer, waar “het” normaliter gebeurt. Ergens in de tekst staat een praatwolkje, zoals je dat in stripverhalen tegenkomt. Daarin staat: “Onze slaapkamer is een zootje”. Wie het hoofdstuk een poosje geleden heeft gelezen en mogelijk zich niet meer herinnert wat de crux van de tekst is, ziet aan dit wolkje meteen wat de essentie is: maak van je slaapkamer iets dat tot vrijen uitnodigt!

Opsomming van tips

Er zijn diverse hoofdstukken, die eindigen met een lijstje tips. Zo is er bijvoorbeeld het hoofdstuk “Verwijten verwijdert, vleien verbindt”. Om tot een goede seksuele relatie te komen, moeten partners dikwijls hun gedrag veranderen. De voorkeur gaat hierbij uit naar beloning van de ander, door het geven van complimentjes. Iemand, die daar moeite mee heeft kan in het boek een hele lijst vinden van dingen, waar hij of zij de ander mee kan complimenteren. Een lijst voor de gever van complimentjes, maar ook tips voor de ontvanger ervan. Praktischer kan het niet, eenvoudiger ook niet. Het komt neer op de uitvoering.

Onderwerpen

Deze bespreking is te kort om een opsomming te geven over alles wat in het boek wordt behandeld, maar in feite is dat zowat alles wat je rond het onderwerp erotiek zou kunnen bedenken. De auteur is seksuoloog en dus is het vanzelfsprekend dat ze van daaruit haar boek heeft geschreven. Dat doet ze in een duidelijke, gemakkelijk leesbare schrijfstijl. Het bijzondere daarbij is dat het boek de aandacht richt op seks, door te stellen dat seks veel meer is dan de daad zelf. Heel aardig is ook haar term “Buffetseks”, wat er op neer komt dat je niet elke dag hetzelfde eet en op dezelfde wijze ook variatie in het liefdesleven kunt aanbrengen.

Een boek vol problemen

Een boek, geschreven door een seksuoloog, is dat niet een verzameling van problemen? Als dat al zo is, dan worden er zo veel oplossingen aangedragen, dat er zeer zeker tips tussen zitten, die de lezer zullen aanspreken. Mij sprak bijvoorbeeld heel erg aan dat er een opmerking werd gemaakt over het gebruik van de mobiele telefoon. Net als de auteur verwonder ik mij geregeld over de aanblik van mensen die romantisch tafelen, maar ondertussen weinig anders doen dan hun smartphone checken, in plaats van elkaar aan te kijken, handje te vrijen en gezellig met elkaar te kletsen. Wat dat betreft bevat het boek diverse tips, die ik opvat als open deuren, maar die oh zo nuttig zijn. Juist daarom is het boek een prima spiegel, ook voor mensen die helemaal geen relatie- of seksuele problemen hebben!

210TH

Wie de blogs op de website van 210TH leest, zal gemerkt hebben dat ook hier het woord “aandacht” een sleutelwoord is. Zie bijvoorbeeld deze blog. Hoe anders kun je als partners Closer Together raken? Heel aardig is dan ook dat 210TH vermeld staat in de lijst van vrouwvriendelijke websites, die in het boek “Aandacht voor seks” voorkomt. De speelse opdrachten die meekomen met elk product van 210TH zetten aan tot communicatie met elkaar. Samen praten, lachen, huilen, verleiden, uitdagen, spelen en vrijen… het brengt mensen dichter bij elkaar. Vrijen met jezelf is aandacht voor jezelf, vrijen met elkaar is aandacht voor elkaar. Het boek en de speelse opdrachten vormen samen een krachtig hulpmiddel om van vrijen een ware Experience te maken!

Jan Weeber

©210TH

© 2018 - 2024 Sexuoloog.nl - Astrid Kremers | KvK 30263231 | AGB code persoonlijk: 90041056 | AGB code zakelijk: 90019444 | Privacy en klachtenregeling